GDAŃSK
lwow5534

Żaglowce

0
(0)

Last Updated on 18 marca 2021 by kudlatyxp

Szkoła pod żaglami

Za pierwszy polski żaglowiec szkolny uważa się statek STS Lwów. Zwodowany był on w 1869 roku w Anglii i początkowo pełnił funkcje pasażerskie i przewozowe. Pływał ze starego kontynentu do Indii i Australii. W 1915 roku kupili go Holendrzy, a w 1920 roku Polacy. Oni stworzyli z niego jednostkę doskonałą do szkoleń i przekazali Szkole Morskiej w Tczewie. Statek służył do szkoleń, ale równocześnie odbywał rejsy transportowe, by zarobić na swoje utrzymanie. Był doskonałym statkiem, który stanowił doskonałą wizytówkę Polski. Pływał niemal 10 lat, kiedy to w 1930 roku przekazano jego banderę na statek „Dar Pomorza”, który przejął funkcję polskiego statku szkoleniowego Wyższej Szkoły Morskiej (która w międzyczasie przeniosła swoją siedzibę do Gdyni). Tymczasem zaś „Lwów” zaczął pełnić rolę statku pracującego dla marynarki wojennej. Od tego momentu to „Dar Pomorza” stał się doskonałą polską szkoleniową fregatą. Podobnie jak jego poprzednik, była to trójmasztowa fregata. „Dar Pomorza” powstał w Hamburgu i został stworzony specjalnie do rejsów szkoleniowych, zarówno przeprowadzanych latem, jak i zimą. Powstał przed I wojną światową, a po jej zakończeniu Niemcy musiały przekazać fregatę Francji, w ramach reparacji wojennych. Statek przechodził z rąk do rąk, aż wreszcie w 1929 roku zakupili go Polacy chcący zastąpić „Lwów” w roli statku szkoleniowego. Statek następnie odnowiono i przebudowano, aż wreszcie w 1930 roku przekazano do Gdyni.

Dar Pomorza

„Dar Pomorza” odbył ponad 100 rejsów szkoleniowych, dopłynął świat dookoła, a długość wszystkich tras równa się 25-krotnemu opłynięciu świata. W tym czasie wyszkolonych na jego pokładzie zostało kilkanaście tysięcy studentów. „Dar Pomorza” wycofano ze służby dopiero w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Od 1983 roku pełni on rolę muzeum i jest otwarty dla zwiedzających w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku. Tymczasem rolę frachtowca szkoleniowego na morzu zaczął pełnić STS Dar Młodzieży. To również trzymasztowy żaglowiec. W przeciwieństwie do poprzednich jednostek szkoleniowych „Dar Młodzieży” zbudowany został w polskiej stoczni, a dokładnie w Stoczni Gdańskiej im. Lenina w 1981 roku. Jego historia jest naprawdę imponująca ponieważ jest to pierwszy w historii polski statek, który wypłynął z polskiej stoczni i nie tylko przeciął równik, ale także – opłynął świat. On również, tak jak poprzednik, wyszkolił kilkanaście tysięcy studentów z morskich uczelni. Pływał w międzynarodowych regatach, a przepłynął już w sumie niemal 400 tysięcy mil morskich. Jest, podobnie jak jego poprzednicy, dumą Polaków, która pozwala kolejnym młodym ludziom stać się prawdziwymi marynarzami.

Lwów

Jako pierwszych praktykantów zaokrętowano uczniów pierwszego rocznika Szkoły Morskiej oraz kilkunastu słuchaczy Kursów Instruktorskich dla Oficerów Marynarki Wojennej. Było to latem 1921 roku. Stało się tak dlatego, że “Lwów” w pierwszym roku swej służby obsługiwał marynarkę handlową jak i wojenną. W sierpniu tegoż roku zaokrętowano dodatkowo kandydatów, którzy już zdali egzaminy wstępne do Szkoły Morskiej. Mundurowani byli wszyscy przez Marynarkę Wojenną, jako że szkoła podlegała pod resort Spraw Wojskowych. Jednak na otoku czapek widniała już nazwa – Państwowa Szkoła Morska...czytaj dalej

Dar Pomorza

Dar Pomorza

“DAR POMORZA” brawurowo wystartował pod biało-czerwoną banderą: W 1931 r. przepłynął Atlantyk i zaprezentował się w Nowym Jorku, zdobywając serca wielomilionowej Polonii, dla której pozostał ulubionym łącznikiem z rodzinnym krajem. W 1932 r. celem wiosennej podróży statku były Indie Zachodnie. W latach 1933-1934 – Brazylia i Afryka Południowa. W 1934 i 1935r., jako pierwsza polska jednostka okrążył On ziemię. W 1937 r. zapisał się w annałach jako pionierski szkolny żaglowiec na świecie i pierwszy statek polski, który opłynął przylądek Horn na trasie dawnych żaglowców. W 1938 r. znów przepłynął Atlantyk odwiedzając Karaiby tzw. szlakiem kapitana Blooda…czytaj dalej

Dar Młodzieży

Dar Młodzieży

Kolejnym wielkim rejsem był udział w Operacji Żagiel ’84. „Dar Młodzieży” wypłynął 31 marca 1984r., zabierając na pokład studentów z Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Oficjalny start nastapił 18 kwietnia z Brestu. Pierwszy etap rozegrano na Bermudach, drugi wzdłuż wybrzeży Ameryki Płn. do portu Halifax. Na tym etapie „Dar Młodzieży” zwyciężył z takimi konkurentami jak amerykański „Eagle” i boliwijski „Simon Boliwar”. Był to duży sukces statku i jego załogi pod dowództwem kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza. Wspólna żegluga wszystkich żaglowców prowadziła do portu Gaspe u ujścia rzeki Św. Wawrzyńca, a następnie do Quebeck, które było głównym gospodarzem Operacji Żagiel ’84 w „450. rocznicę” odkrycia drogi rzeką Św. Wawrzyńca przez francuskiego żeglarza Jaquuesa Cartiera…czytaj dalej

Co sądzisz o wpisie?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Bądź pierwszym, który oceni ten post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry