GDAŃSK
mew777

Inne okręty

0
(0)

Last Updated on 23 marca 2021 by kudlatyxp

Inne okręty, które wchodziły w skład Polskiej Marynarki w okresie międzywojennym

Trałowce – ostatnimi i najbardziej znanymi przedwojennymi trałowcami było 6 zaprojektowanych i zbudowanych w Polsce okrętów typu Jaskółka.

ORP Gryf – Był największym okrętem bojowym Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej. Obok podstawowej funkcji stawiacza min miał również pełnić funkcję szkolne i reprezentacyjne. Budowa tak dużego okrętu w polskich stoczniach była w tamtym okresie niemożliwa, powierzono ją więc francuskiej stoczni Chantiers et Ateliers Augustin Normand w Hawrze

ORP Dragon – Marzenia o krążowniku, tym razem już z prawdziwego zdarzenia, odżyły z podwójną mocą po wznowieniu działań morskich u boku Royal Navy.

ORP Conrad – W trzy miesiące później starania Dowództwa Polskiej Floty o nowy krążownik zostały zakończone sukcesem.

Trałowce typu “Jaskółka”

ORP Żuraw

Ostatnimi i najbardziej znanymi przedwojennymi trałowcami było 6 zaprojektowanych i zbudowanych w Polsce okrętów typu Jaskółka, nazywanych potocznie “ptaszkami”. Były one wcielane w dwóch etapach, najpierw w latach 1935-1936: OORP “Czajka”, “Jaskółka”, “Mewa”, “Rybitwa”, następnie w 1939: OORP “Czapla” i “Żuraw”. Okręty tego typu miały 45 metrów długości, wyporność 185 ton i rozwijały prędkość 18 węzłów. Wyposażone były w trały kontaktowe, uzbrojone w działo kalibru 75 mm i przeciwlotnicze karabiny maszynowe oraz miały możliwość postawienia do 20 min morskich…czytaj dalej

ORP Gryf

ORP Gryf

Był największym okrętem bojowym Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej. Obok podstawowej funkcji stawiacza min miał również pełnić funkcję szkolne i reprezentacyjne. Budowa tak dużego okrętu w polskich stoczniach była w tamtym okresie niemożliwa, powierzono ją więc francuskiej stoczni Chantiers et Ateliers Augustin Normand w Hawrze, pomimo złych doświadczeń z prowadzoną przez nią budową okrętu podwodnego „Wilk”, głównie na skutek nacisków politycznych. Po zakończeniu prac wykończeniowych, 27 lutego 1938 w Hawrze podniesiono na okręcie uroczyście polską banderę…czytaj dalej

ORP Dragon

ORP Dragon

Marzenia o krążowniku, tym razem już z prawdziwego zdarzenia, odżyły z podwójną mocą po wznowieniu działań morskich u boku Royal Navy. Mało kto jednak wie, że w wcześniej pojawił się pomysł podniesienia polskiej bandery na francuskim pancerniku “Paris”, do przejęcia którego ostatecznie nie doszło (to temat na zupełnie inną historię). Ostatecznie w 1943 roku Brytyjczycy zaproponowali nam obsadzenie lekkiego krążownika typu “D”. Okręt był 26-letni, ale przeszedł gruntowne modernizacje. W geście kurtuazji Polacy zdecydowali się nie zmieniać nazwy i tak brytyjski HMS “Dragon”, został polskim ORP…czytaj dalej

ORP Conrad

ORP Conrad

W trzy miesiące później starania Dowództwa Polskiej Floty o nowy krążownik zostały zakończone sukcesem – Brytyjczycy przekazali nam bliźniaka zatopionego “Dragona” – HMS “Danae”. Okręt obsadzony ocalałą “smoczą” załogą nazwano “Conrad”. Niestety nie dane mu już było wziąć udziału w działaniach bojowych – koniec wojny zastał go podczas wykonywania zadań ćwiczebnych. Był jednak pierwszym polskim okrętem, który z rozkazu Admiralicji zawinął do niemieckiej bazy morskiej Wilhemlshaven. Niewątpliwie polskim marynarzom towarzyszyło ogromne poczucie tryumfu. Kolejne dni upływały załodze na rejsach w tzw. “Grey Funnel Line” czyli flocie transportującej dary Czerwonego Krzyża oraz uchodźców…czytaj dalej

ORP Batory

bat77
ORP Batory

Po dwóch latach budowy, 23 kwietnia 1932 roku zwodowano kuter pościgowy, któremu nadano nazwę “Batory”. Była to 21-metrowa jednostka o wyporności 28 ton, uzbrojona w 2 CKM Maxim wz.08. Największą zaletą “Batorego” była jednak jego prędkość pościgowa, sięgająca prawie 25 węzłów!
W późniejszym okresie jednostka znana była z tego, że nie odpuściła żadnemu przemytnikowi i nie raz zdarzało się, że widząc na horyzoncie charakterystyczną sylwetkę “Batorego”, przemytnicy rezygnowali z bezcelowej w tym przypadku ucieczki…czytaj dalej

ORP Pomorzanin

pomo09
ORP Pomorzanin

Polska Marynarka Wojenna została powołana krótko po odzyskaniu niepodległości, jednak początkowo składała się jedynie z niewielkich jednostek rzecznych. Pierwszym okrętem pełnomorskim floty został okręt hydrograficzny ORP Pomorzanin, pozyskany w 1919 roku.
W pierwszych miesiącach po odzyskaniu niepodległości, polskie władze nie miały pewności, czy kraj będzie posiadał dostęp do morza. Dopiero po kilku miesiącach sytuacja zaczęła się klarować, w związku z czym zaczęto szukać jednostek, które mogłyby zasilić planowaną flotę. Pod koniec 1919 roku do Hamburga trafiła polska misja wojskowa, której celem było pozyskanie okrętu hydrograficznego…czytaj dalej

Co sądzisz o wpisie?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Bądź pierwszym, który oceni ten post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry