GDAŃSK
757rty

Transatlantyki

0
(0)

Last Updated on 23 marca 2021 by kudlatyxp

„Klejnoty Księżniczki Dagmary” czyli transatlantyki opisane przez Karola Borchardta

W 1930 r. polski rząd nabył duńską linię żeglugową wraz z statkami i infrastrukturą, a nawet prawem do przystani w Nowym Jorku. Nabyto w ten sposób „Klejnoty Księżniczki Dagmary”, statki opisane w wielu książkach przez kpt. ż.w. Karola Borchardta: SS Polonia, SS Kościuszko, SS Pułaski. Wraz z inwentarzem przejęto też duńskich marynarzy i specjalistów, którzy w miarę upływu czasu byli zastępowani przez Polaków. W ten sposób powstało Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe (PTTO), przekształcone w 1934 r. Gdynia Ameryka Linia (GAL). W 1931 r. rząd USA zatrzymał falę emigracji. Pierwszą ofiarą stały się „pasażery” Polbritu kolejno sprzedawane lub złomowane. GAL od 1933 r. sukcesywnie przesuwał swoje klejnoty na nową linię tzw. palestyńską tj. Konstanca – Hajfa, aby obsłużyć wzmożoną falę osadników izraelskich. Doświadczenie morskie młodego państwa wzrastało, Szkoła Morska wypromowała już swoich pierwszych absolwentów, należało zadbać o prestiż. Zamówiono we włoskiej stoczni nowoczesne transatlantyki: MS Piłsudski oraz MS Batory. Skierowano je pod banderą GALu na linię do Nowego Jorku. W tym czasie zaczęła się legenda polskich transatlantyków wzmocniona potem przez szczęśliwą służbę wojenną Batorego. Pod koniec lat trzydziestych (1936) postanowiono skierować na linię południowoamerykańską wyżej wymienione „klejnoty księżniczki”. Jednak ich wiek i stan techniczny wymusił zamówienie kolejnych dwóch transatlantyków: MS Chrobry oraz MS Sobieski. Wojnę przetrwały i wróciły do kraju MS Batory oraz MS Sobieski. MS Chrobry spłonął po zbombardowaniu, MS Piłsudski wszedł na miny. „Klejnoty księżniczki” złomowano sukcesywnie od 1938 do 1949 r. za granicą, Skończyła się pewna era polskiej żeglugi pasażerskiej.

SS Polonia

W 1930 roku podniesiono banderę na pierwszym polskim transatlantyku – SS Polonia. Statek zakupiono z myślą o obsłudze połączeń między Europą a USA. Liniowiec służył pod polską banderą do końca 1938 roku. Koniec I wojny światowej przyniósł Europie sporo zmian. Na mapie pojawiło się wiele nowych państw, a dawne mocarstwa musiały zmierzyć się z odbudową po jednym z najkrwawszych konfliktów w historii. Fatalna sytuacja gospodarcza sprawiła, że miliony ludzi zaczęły emigrować zarówno do USA, jak i na Bliski Wschód. Dodatkowo wielu dawnych emigrantów postanowił wrócić do swoich krajów, które odzyskały niepodległość...czytaj dalej

SS Kościuszko

SS Kościuszko

Stary, przeznaczony do kasacji transatlantyk „Kościuszko” (zbud. 1915), na skutek wybuchu wojny, przeżył „bojowy” epizod w służbie Marynarki Wojennej jako ORP „Gdynia”. Podniesienie wojennej bandery oraz zmiana nazwy nastąpiło 10 listopada 1939 w Devonport – bazie Royal Navy. „Kościuszko” mający za sobą prawie 10 lat transatlantyckiej służby w barwach GAL-u, odstawiony został „na sznurek” i czekał na sprzedaż. Wobec groźby wybuch wojny, w trybie alarmowym zmobilizowano szkieletową załogę i 29 sierpnia 1939 uruchomiono statek, który pod dowództwem kpt.ż.w. Mamerta Stankiewicza przeprowadzony został do Wielkiej Brytanii…czytaj dalej

SS Pułaski

SS Pułaski

Wybudowany w 1912 przez Barclay Curle & Company w Glasgow (Szkocja) dla Russian American Line i nazwany “Czar”. Pływał wtedy na trasie Lipawa-Nowy Jork i Archangielsk-Nowy Jork. W 1917 przekazany został brytyjskiemu rządowi, a w 1921 sprzedany duńskiemu armatorowi Baltic-America Line. Pod duńską banderą pływał jako SS “Estonia” nadal na trasie Lipawa-Nowy Jork. W 1930 został kupiony przez GAL i przemianowany na S/S “Pułaski”. Należał on razem z “Polonią” i “Kościuszką” do trzech pierwszych polskich liniowców zakupionych w 1930 od Baltic American Line dla GAL. Pod polską banderą pływał na trasie Gdynia-Nowy Jork i Gdynia-Buenos Aires (od 1936)...czytaj dalej

MS Batory

MS Batory

MS “Batory” był dwuśrubowym motorowym statkiem pasażerskim mogącym w momencie oddania do służby przewozić 760 pasażerów i 1200 t ładunku. W tym czasie jego pojemność wynosiła 14 287 BRT, nośność 5 560 t. Statek posiadał 7 pokładów użytkowych, wśród których były: pokład słoneczny (sundeck), łodziowy (boat-deck), spacerowy (promenada-deck) a także pokłady A, B, C i D.[2] Kadłub był podzielony dziewięcioma grodziami wodoszczelnymi. Nowością na jednostkach tego typu było posiadanie kabin tylko dwóch klas: III i turystycznej. Dzięki takiemu rozwiązaniu można było lepiej planować rejsy i zaoferować klientom korzystniejsze warunki podróży…czytaj dalej

MS Sobieski

MS Sobieski

Zbudowany łącznie z podobnym MS Chrobrym z myślą o zastąpieniu starzejącego się SS Kościuszki i SS Pułaskiego na linii południowoamerykańskiej...czytaj dalej

MS Piłsudski

MS Piłsudski

“MS Piłsudski” – polski statek pasażerski, transatlantyk bliźniacza jednostka “MS Batory”. Oba statki zbudowano we włoskiej stoczni Monfalcone we włoskim Trieście. MS Piłsudski popłynął w swój pierwszy, transatlantycki rejs pod dowództwem legendarnego kapitana, Mamerta Stankiewicza (bohatera książki “Znaczy Kapitan”), 15 września 1935. Rejs odbył się bez problemów przy świetnej pogodzie, a niezwykle huczne powitanie w Nowym Jorku przeszło wszelkie oczekiwania. Tak wspominał to powitanie kapitan Stankiewicz: “Wejście do portu nowojorskiego rzeka Hudson w słoneczne popołudnie było tryumfalne. Wszystkie spotkane statki i stateczki nadawały trzykrotne powitalne sygnały syren. Odpowiadaliśmy naszymi syrenami każdemu...czytaj dalej

MS Chrobry

MS Chrobry

MS Chrobry powstał w tej samej stoczni w Naskok, gdzie w 1930 roku przebudowano Dar Pomorza. Statek powstał wg tego samego projektu bazowego, co MS Sobieski. Różnił się głównie ilością miejsc pasażerskich (1100). Polska bandera na MS Chrobry podniesiona została 27 lipca 1939 roku. Dwa dni później statek wyruszył w swój pierwszy rejs do portów Ameryki Południowej. Na jego pokładzie do Ameryki udał się między innymi Witold Gombrowicz...czytaj dalej

MS Jagiełło

SS Jagiełło

Ostatnim z „gdyńskich transatlantyków” jest SS Jagiełło. Niewiele osób wie, że taki statek pływał pod polską banderą. SS Jagiełło to parowiec zbudowany w 1939 roku dla armatora tureckiego w stoczni Blohm und Voss w Hamburgu. Statek miał pojemność 6261 ton, cztery pokłady, prędkość 15 węzłów. Jednorazowo mógł przyjąć 610 pasażerów. Nie został przekazany armatorowi, a w 1940 roku przejęty został pod nazwą SS Luderitzbucht przez Krigsmarine…czytaj dalej

Stefan Batory

Stefan Batory

„Stefan Batory”, który wcześniej pływał pod banderą holenderską jako „Maasdam”. Wybudowany w 1952 r. z myślą o przewozie wojska i emigrantów, nie był nabytkiem rzucającym na kolana. Wolniejszy od poprzednika, miał za to klimatyzację oraz stabilizatory przeciw przechyłom. Jednak jego główną zaletą była niska cena – niecałe 3 mln dol. Na dzień dobry został poddany liftingowi w Stoczni Remontowej w Gdańsku. Liczbę miejsc pasażerskich zmniejszono do 779, zmieniono sylwetkę, dobudowano dźwig, zmodernizowano urządzenia przeładunkowe, przedłużono pokład spacerowy, dobudowano polskie karczmy, barki i piwiarnie...czytaj dalej

Co sądzisz o wpisie?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Bądź pierwszym, który oceni ten post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry