GDAŃSK
pu7

SS Pułaski

0
(0)

Last Updated on 23 marca 2021 by kudlatyxp

SS Pułaski – polski statek pasażerski (1912-1949)

Wybudowany w roku 1912 przez Barclay Curle & Company w Glasgow (Szkocja) dla Russian American Line i nazwany “Car”. Pływał wtedy na trasie Lipawa-Nowy Jork i Archangielsk-Nowy Jork. W 1917 roku przekazany został brytyjskiemu rządowi, a w 1921 sprzedany duńskiemu armatorowi Baltic-America Line. Pod duńską banderą pływał jako SS “Estonia” nadal na trasie Lipawa-Nowy Jork. Na mocy umowy kupna-sprzedaży z marca 1930 roku został kupiony przez Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe (później przemianowane na GAL) i w sierpniu nazwany SS “Pułaski”. Należał on, wraz z “Polonią” i “Kościuszką”, do trzech pierwszych polskich transatlantyków. Pod polską banderą pływał na trasie Gdynia-Nowy Jork i Gdynia-Buenos Aires (od 1936 roku).

Przeznaczony został na złomowanie w 1940 roku i wraz z “Kościuszką” zacumowany w odległym basenie portowym, ale w ostatnich dniach sierpnia 1939 roku zmieniono nagle decyzję i “Pułaski” 24 sierpnia (z załogą liczącą zaledwie 19 osób) wyruszył do Wielkiej Brytanii. W czasie II wojny światowej został internowany przez władze francuskie w Konakry, skąd 9 lipca 1941 roku “zbiegł” pod ogniem baterii nadbrzeżnych. Służył jako transportowiec wojska, głownie na Oceanie Indyjskim. W czasie postoju statku w Bombaju doszło 14 kwietnia 1944 roku do eksplozji statku “Fort Stikine” przewożącego 800 ton amunicji. W jej wyniku doszło do zniszczenia 9 statków, a śmierć poniosło około 1500 ludzi. Na “Pułaskim” odnotowano jedynie pęknięte lustro i rozbitą umywalkę. Po wojnie, w roku 1946, został przekazany brytyjskiemu ministerstwu transportu, gdzie służył pod nazwą “Empire Penryn” jako statek transportowy. Ostatecznie oddany został na złom w roku 1949.

Z innych źródeł…

Car , lub Царь po rosyjsku , był liniowcem oceanicznym dla linii rosyjsko-amerykańskiej przed I wojną światową. Później nazwano go Estonią dla Baltic American Line , Pułaski dla PTTO (później Gdynia America Line ) i jako brytyjskie Ministerstwo Wojny. Transport Okrętu transportowanego wojsko , jak i Imperium Penryn po II wojnie światowej. Liniowiec został zbudowany w Glasgow dla linii Russian American Line w 1912 roku i pływał na trasach północnoatlantyckich z Libau do Nowego Jorku . Podczas jednej podróży na wschód w październiku 1913 r. Car był jednym z dziesięciu statków, które przybyły z pomocą płonącemu parowcowi Uranium Line Volturno . Po rewolucji rosyjskiej statek przeszedł pod kontrolę brytyjskiego kontrolera żeglugi i był zarządzany przez Wilson Line, a później Cunard Line . Pod kierownictwem Cunard w 1918 roku jako HMT cara była zatrudniona jako zwiadowczego bilansowej Stany Zjednoczone żołnierzy do Francji jako część United States Navy „s Cruiser i Transportu Mocy .

“Czar”

Po zakończeniu I wojny światowej statek wrócił do East Asiatic Company , firmy macierzystej linii Russian American Line, która umieściła go na swojej linii Baltic American Line, żeglującej w obie strony do Nowego Jorku pod nazwą Estonia . W 1930 roku East Asiatic Company sprzedała Baltic American Line polskim właścicielom, którzy zmienili nazwę na Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego („Polish Transatlantic Shipping Company Limited” lub PTTO). W 1931 roku PTTO przemianowało statek Pułaski na obsługę pasażerów do Ameryki Północnej i Południowej. W 1934 roku PTTO stało się linią Gdynia – Ameryka. Po wybuchu II wojny światowej Pułaski służył jako wojsko alianckie, początkowo pod kontrolą francuską, a po upadku Francji pod kontrolą Wielkiej Brytanii. Pułaski różnie pływał po północnym Atlantyku, między portami afrykańskimi oraz po Oceanie Indyjskim. W 1946 roku nazwa statku została zmieniona na Empire Penryn i kontynuował służbę wojskową pod kierownictwem Lamporta i Holta . Została złomowana w 1949 roku w Blyth .

Emigranci z Polski na Pułaskim

I jeszcze trochę informacji

Pod koniec 1920 roku Car (Czar) został zwrócony do Kompanii Wschodnioazjatyckiej, która oddała go do służby w filii Baltic American Line i przemianowała ją na Estonię . W swoją pierwszą podróż po Ameryce Bałtyckiej wypłynął z Glasgow 11 stycznia 1921 r. Do Nowego Jorku, Gdańska i Libau, docierając do tego ostatniego w połowie lutego. Wyruszając z Libau 23 lutego, rozpoczął regularny rejs Libau – Gdańsk – Boston – Nowy Jork, żeglując naprzeciw Litwy i Polonii . W lutym 1925 roku Estonia została wyremontowana i wyposażona w pokoje dla 290 pasażerów w klasie kabinowej i 500 pasażerów w trzeciej klasie. W marcu jej pokoje zostały zmienione na 110 pasażerów w klasie kabinowej, 180 w klasie turystycznej i 500 w trzeciej klasie. Jej ostatni rejs statkiem Baltic American Line rozpoczął się 31 stycznia 1930 r., Gdy płynął z Gdańska do Kopenhagi, Halifaxu i Nowego Jorku. Sprzedany do należącego do Polski PTTO (później Gdynia America Line ), wypłynął 13 marca na jeszcze jeden rejs na trasie Gdańsk – Nowy Jork pod nazwą Estonia . Przed kolejnym rejsem 25 kwietnia został przemianowany na Pułaski.

Jadalnia na Pułaskim

Co sądzisz o wpisie?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Bądź pierwszym, który oceni ten post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry